Waarom levert mijn website geen klanten op?
Blog > Waarom levert mijn website geen klanten op?
Een flitsende website betekent niet automatisch dat je nieuwe klanten wint. Waarom niet? Dat gaan we haarfijn voor je uitleggen in dit artikel. Dus let goed op!
Je bent onvindbaar
Deze ligt misschien een beetje voor de hand, maar het is desalniettemin een belangrijk punt. Zonder bezoekers, krijg je tenslotte ook geen nieuwe klanten. Veel ondernemers denken dat een flitsende website automatisch tot klanten leidt. Niets is minder waar. Een minder flitsende website met een uitstekende zoekmachineoptimalisatie maakt meer kans om nieuwe klanten te werven dan een flitsende website die onvindbaar is.
Hoe krijg je meer bezoekers op je website? Dat begint bij zoekmachineoptimalisatie. Je kunt ook actief adverteren op social media of via andere marketingkanalen. Dit leidt direct tot meer bezoekers.
Je website converteert niet (geen Call-To-Actions)
Indien je wel bezoekers hebt, maar geen aanvragen ontvangt, ligt het probleem mogelijk bij de conversie van je website. Dit kan verschillende redenen hebben, maar het hoofdprobleem ligt vaak bij het ontwerp.
Onlangs vroeg een ondernemer aan ons om een korte scan te maken van zijn website. De ondernemer gaf aan dat hij zelf zijn website had gebouwd, maar twijfelde aan het resultaat. Er was geen gebrek aan bezoekers op de website. Dankzij zijn activiteit op social media, wist hij al voldoende traffic te genereren. Het werd ons al snel duidelijk dat zijn ontwerp niet was ingesteld op conversie.
Met een aantal kleine aanpassingen, zoals het toevoegen van duidelijke call-to-action knoppen en een betere plaatsing van de content, verdubbelde binnen twee weken het aantal boekingen via de website.
Ondanks dat zijn website er op het oog goed uitzag, was zijn website niet ontworpen om potentiële klanten over te halen (oftewel te converteren). Het duurde twee jaar voordat hij inzag dat zijn website een upgrade nodig had.
Hier spreken we over missed opportunity cost. Wat als deze ondernemer namelijk vanaf dag één had geïnvesteerd in een goede website? Dan had hij mogelijk meer van zijn eerdere bezoekers kunnen converteren naar betalende klanten.
Je trekt de verkeerde doelgroep aan
Het is van belang helder te hebben wie jouw doelgroep is, hun drijfveren, de obstakels en uitdagingen die zij ervaren, en hoe jij hierbij van dienst kunt zijn. Elke aspect van jouw website moet zich richten op deze doelgroep. Denk aan zaken zoals kleurenpalet, knoppen, tekstuele inhoud, blogs, enzovoort. Wanneer bezoekers jouw website betreden, dienen zij het gevoel te krijgen dat jij hen begrijpt en dat jij in staat bent hun problemen op te lossen.
Hoe ontdek je wie jouw doelgroep is? Het uitvoeren van doelgroeponderzoek is een optie om meer inzicht te verkrijgen in jouw doelgroep. Dit kan op diverse manieren gebeuren, zoals via enquêtes. Echter, een eenvoudigere manier is om eens rond te kijken op online forums, sociale media en bij concurrerende websites.
Je website is traag
Een trage website vindt niemand leuk. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de bezoekers afhaakt bij een laadtijd van 3,0 seconden of langer. Dat is pittig!
Een trage website kan ook een negatieve perceptie creëren over de betrouwbaarheid en professionaliteit van het merk of bedrijf achter de website. Bezoekers kunnen denken dat een langzame website een teken is van slecht beheer of verouderde technologie.
Kortom, een trage website kan leiden tot een lagere conversie omdat het de gebruikerservaring verstoort, de aandacht van bezoekers vermindert en hun vertrouwen in het merk of bedrijf kan schaden. Het is daarom essentieel om de snelheid van een website te optimaliseren om de conversie te verbeteren.
Gerelateerde artikelen
5 redenen waarom je de Divi Pagebuilder moet gebruiken
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?
5 redenen waarom je WordPress moet gebruiken
Zijn wij het webdesignbureau dat je zoekt?
Aarzel dan niet en neem contact met ons op.