Wat kost het laten maken van een website?
De kosten van het laten maken van een website zijn uiteenlopend. Heb je een duidelijk beeld van wat je wilt én beslaat je website maar één pagina? Dan ben je voor een paar honderd euro al klaar. Spring je echter in het diepe en ben je van plan de portemonnee te trekken voor een ‘creatief design’? In dat geval kan het oplopen tot enkele duizenden- of tienduizenden euro’s. In dit blog leggen we je haarfijn uit wat de verschillen in prijs betekenen en hoe jij geld kunt besparen.
Soms lijkt het vinden van een geschikt webdesignbureau wel op het shoppen voor een nieuw matras of het uitkiezen van een restaurant: je ziet door de bomen het bos niet meer. Op TV flitsen er advertenties voorbij met kreten als ‘een complete website voor 1 euro!‘, op forums zeggen ze dat je beter zelf kunt bouwen en online staar je jezelf blind op het aantal aanbieders. Dit maakt het voor jou niet bepaald makkelijker om een keuze te maken.
Dan hebben we het nog niet over de prijzen gehad. Waar je bij het ene bureau 500 euro betaalt, komen ze bij het andere bureau voor bedragen onder de 5.000 euro hun bed niet uit. Er zit een degelijk verschil in de aanbiedingen, maar veel is ook een rookgordijn van de internetbureaus zelf. Het meeste van wat wordt aangeboden, is gebaseerd op standaard templates.
En dat maatwerk? Dat is ook vaak niet meer dan een template met een ander kleurtje of lettertype. Vrijwel geen enkele ondernemer heeft een website nodig van meer dan een paar duizend euro. Sterker nog, veel ondernemers of bedrijven komen ook weg met een simpele one-pager.
Het onderstaande ga je leren in dit artikel:
- Waarom website kosten zo uiteenlopend zijn
- Wat de beste prijs is voor jouw website
- Tips om tot het beste aanbod te komen
Waarom website kosten zo uiteenlopend zijn
Door het gebrek aan standaarden is er ook sprake van een gebrek aan consistentie. Niet alleen ontbreekt het aan consistentie in de kwaliteit van het product tussen verschillende aanbieders, maar er is ook geen consistentie in de prijsstelling.
Dezelfde website waar een webdesignbureau tienduizend euro voor vraagt, kan een handige student evenwel voor je ontwikkelen. Het verschil? Het kost je waarschijnlijk geen tienduizend euro, maar uitsluitend een cadeaubon en een pizza. Net zoals de waarde van het product afhangt van wat iemand bereid is te betalen, is de waarde van het werk afhankelijk van wat de ontwerper/ontwikkelaar denkt dat het waard is.
Dus wat is het verschil, waarom variëren de websiteprijzen zo veel? Er zijn een aantal onderscheidende factoren in de webdesign-sector, die allemaal bijdragen aan de variatie in websiteprijzen:
Overhead
Het maakt me niet uit hoeveel prijzen het bedrijf heeft gewonnen voor creatief webontwerp, hoe hip hun kantoren zijn en hoeveel pingpong tafels er staan: als ze zoveel tijd besteden aan creatief zijn, hebben ze veel te veel overhead. Creativiteit kost tijd, tijd kost geld en geld wordt doorgegeven aan de opdrachtgever. Die hippe en trendy kantoren en de jaarlijkse reis naar het buitenland helpen jou en je bedrijf niet bij het behalen van je online doelen. De ontvangen prijzen en nominaties zorgen er niet voor dat je telefoon gaat rinkelen en je verkooppijplijn voller wordt.
Klantenservice
Te weinig overhead is echter ook geen goede zaak. Hoewel een einzelganger eenzelfde soort kwalitatieve website kan ontwerpen, heeft hij beslist niet de mogelijkheid om altijd direct service te verlenen. De meeste webdesignbureaus krijgen hier nu ook een handje van, met ‘service-tickets’ en wachtrijen. Een van de grootste klachten over de webdesignindustrie is vandaag de dag het gebrek aan communicatie.
Het is en blijft een evenwichtsoefening. Je wilt een bedrijf dat voor je kan zorgen, maar niet zo groot is dat je ‘betaalt voor luxe’. Het probleem is dat zelfs binnen de ‘evenwichtige’ webontwerpbureaus, die de klantenservice niet opofferen voor overhead of andersom, er nog steeds een enorm prijsverschil bestaat. Dat brengt ons bij het laatste stukje van de puzzel dat antwoord geeft op de vraag wat een website moet kosten.
Proces
Net als elk ander bedrijf, van Apple tot Burger King, maakt het proces het echte verschil. Als het proces goed verloopt, volgen de klantenservice en de overhead vaak ook.
De webdesignbedrijven die veel geld vragen, ook al hebben ze een goede klantenservice en weinig overhead, hebben geen (of een té creatief) proces. Ze doen alles vanaf nul. Soms helpt het proces niet, omdat het zo ingewikkeld is dat het de kosten alleen maar laat oplopen. Je wilt een proces dat goed gedefinieerd is en deadlines kent. Vergeet niet dat hierin moet staan wat jij als klant moet doen en tegen welke datum, zodat je op schema blijft.
“99% van de ondernemers heeft voldoende aan een standaard website. Het is veel belangrijker dat je website makkelijk navigeert, dat de content sterk is en je media aantrekkelijk is.”
Tips om tot het beste aanbod te komen
Wil je meer weten over welke prijs het beste aansluit bij jouw website wens? Dan komen de volgende tips mogelijk handig van pas.
- Vraag mensen in je directe omgeving naar hun ervaringen
Informeren binnen je omgeving is nooit een slecht idee. Vraag met welke internetbureaus ze hebben gewerkt en wat de resultaten waren. Heb je niemand in je directe omgeving om het aan te vragen? Lees dan de reviews op Trustoo, Google en Trustpilot.
- Vergelijk meerdere offertes
Leg de verschillende offertes naast elkaar en beoordeel of ze alle diensten omvatten die je in de basis nodig hebt (niets méér dan dat). Is er duidelijk aangegeven wat er van je wordt verwacht? Wat je zelf moet aanleveren en tegen welke deadline? Duurt het ontwerpproces dagen, weken of maanden? Weet waarvoor je betaalt.
- Houd het simpel.
De beste websites zijn simpel. Vraag niet om unieke designs en animaties. Websitebezoekers haken hier eerder door af, dan dat ze laaiend enthousiast van je bedrijf worden. Een bezoeker heeft maar zoveel aandacht in de tank. Zorg dat ze niet hoeven na te denken over wat je doet, waar ze moeten zijn voor de juiste informatie en hoe ze contact met je kunnen opnemen.
Er is nog veel meer te vertellen over website kosten, maar dit moet je genoeg richting geven om een gedegen besluit te nemen.
Gerelateerde artikelen
5 redenen waarom je de Divi Pagebuilder moet gebruiken
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?
5 redenen waarom je WordPress moet gebruiken
Zijn wij het webdesignbureau dat je zoekt?
Aarzel dan niet en neem contact met ons op.